Yrittäjille / yhdistyksille

Supportti on verkkopalvelu, jossa kunta ja kunnan asukkaat voivat tukea alueensa yrityksiä. Supportin ideana on tarjota alueen yrityksille yhteinen verkkoalusta ja näyteikkuna, johon kuuluminen ei maksa yritykselle / yhdistykselle mitään. Se on eräänlainen virtuaalinen kaupunkikeskusta, josta kuntalaiset löytävät helposti paikallisten yritysten / yhdistysten tuottamia palveluja. Kaikki mukana olevat yritykset / yhdistykset löytyvät samasta verkko-osoitteesta, ja ne voivat käyttää Supportin ominaisuuksia joustavasti oman toimintansa tehostamiseen ja saadakseen ilmaista näkyvyyttä.

Yritys / yhdistys pääsee ilmaiseksi mukaan Supporttiin rekisteröitymällä palveluun. Kun ylläpitäjä on hyväksynyt rekisteröitymisen, voi yritys / yhdistys syöttää tietonsa palveluun. Katso myös yleisimmin kysytyt kysymykset palvelusta.

Yritys / yhdistys voi markkinoida Supportissa periaatteessa mitä tahansa palveluja ja tuotteita. Supporttiin on rakennettu myös kauppapaikka, joka on käytännössä erittäin matalan kynnyksen verkkokauppa, jossa toistaiseksi tuotteena on yrityksien / yhdistyksien lahjakortteja.



Yleistietoa yritykselle / yhdistykselle

Millaisille yrityksille / yhdistyksille Supportti soveltuu?

Supportti soveltuu yrityksille ja yhdistyksille, jotka haluavat kertoa palveluistaan, tuotteistaan tai myydä lahjakortteja Supportin verkkokaupan kautta. Supportin kohderyhmänä ovat etupäässä paikalliset kuluttaja-asiakkaat.

Mitä Supporttiin kuuluminen maksaa yritykselleni?

Supporttiin kuuluminen ei maksa yritykselle mitään. Lahjakortin myynnistä peritään maksunvälittäjän, OP:n Checkoutin komissio, joka on 0,55€ maksu jokaisesta maksutapahtumasta.

Millaisia tuotteita tai palveluja yritykseni voi myydä tai markkinoida Supportissa?

Voit myydä kaikenlaisia tuotteita / palveluita, jotka ovat lunastettavissa lahjakortilla. Oletuksena asiakkaan saama sähköposti-kuitti tilausnumeroineen on varsinainen lahjakortti, mutta kauppias voi halutessaan itse päättää ollako yhteydessä asiakkaaseen, lähettää oman fyysisen lahjakortin tai pyytää asiakasta noutamaan lahjakortin.

Voiko yritys, jolla ei ole verkossa myytäviä tuotteita tai palveluja, olla mukana Supportissa?

Kyllä vain! Supportti voi toimia pelkkänä näyteikkunana, jossa voit kertoa yrityksestäsi ja sen tarjoamista palveluista, aukioloajoista ja yhteystiedoistasi. Supportissa kannattaa olla myös linkki yrityksesi mahdollisille verkkosivuille ja/tai sosiaalisen median sivuille.

Millaisia maksutapoja Supportissa on asiakkaille?

Supportissa on OP:n Checkout maksupalvelu, jossa on toistaiseksi aktivoituna pankkisiirto lahjakorttien ostamiseen. Luottokortit ja mobiilimaksutapoja ei toistaiseksi saa Checkoutilta lahjakorttien ostamiseen.

Koska rahat tilitetään yritykselleni?

Checkout tilittää myynnit kerran viikossa.

Näin mukaan Supporttiin ja Checkout-maksupalveluun

Rekisteröidy Supporttiin täyttämällä rekisteröitymislomake

Lomake täytetään osoitteessa https://supportti.fi/riihimaki/yrittaja-rekisterointi/

Lomakkeeseen kannattaa jo alkuvaiheessa täyttää mahdollisimman tarkasti kaikki yrityksen tiedot. Punaisella tähdellä merkityt kohdat ovat pakollisia.

Sähköposti-kenttään syötä yrityksesi julkinen sähköpostiosoite, jota asiakkaat voivat käyttää (esim. info@malliyritys.fi). Tähän osoitteeseen tulevat myös Supportin järjestelmäviestit.

Kohdassa Yrityksen nimi järjestelmä tarkistaa, että yrityksesi nimeä vastaava nimi on saatavilla järjestelmässä. Jos nimi on varattu, syötä nimi hieman eri muodossa (esim. ilman Oy-päätettä tai sen kanssa). Yrityksesi nimestä muodostuu suoralinkki oman yrityksesi Supportti-sivullesi.

Lomakkeen lopussa sinun pitää valita valikosta jokin toimiala yrityksellesi. Huomaa, että voit valita myös useamman toimialan. Jos yrityksesi toimiala ei sovi valmiisiin toimialaluokkiin, valitse Muu toimiala. Seuraavassa kohdassa voit myös valita listasta, millaisia palveluja yrityksesi tarjoaa.

Jos yritykselläsi on kotisivut tai esim. Facebook-sivut, kirjoita osoite kokonaisuudessaan kenttään Kotisivujen osoite. Huomaa erityisesti, että osoitteen tulee olla täydellinen (kirjoita mukaan myös osoitteen alkuosassa oleva http:// tai https://). Helpointa onkin, kun menet yrityksesi kotisivuille, ja kopioit koko osoitteen selaimesi osoiteriviltä ja liität sen osoitekenttään.

Jos haluat ryhtyä myymään yrityksesi lahjakortteja, rastita kohta Haluan ryhtyä myymään lahjakortteja Supportti.fi-palvelussa.

Lopuksi sinun tulee valita tilisi salasana. Mitä pidempi ja monimutkaisempi salasana on, sen turvallisempi se on. Salasana voi sisältää isoja ja pieniä kirjamia, numeroita ja erikoismerkkejä. Salasanakentän alla oleva mittari kertoo, onko salasanasi riittävän pitkä, ja kuinka vahva se on. Sinun tulee vahvistaa salasana kirjoittamalla se uudelleen lomakkeen alimpaan kenttään.

Rastita lopuksi lukeneesi sivuston käyttöehdot ja klikkaa painiketta Rekisteröidy.

Rekisteröintivaiheen lopuksi saat kuittauksen, että rekisteröinti on onnistunut ja uudelle sivulle aukeavan ilmoituksen, että tilisi odottaa vielä hyväksyntää. Kun Supportin ylläpito on hyväksynyt uuden tilisi, saat siitä ilmoituksen lomakkeeseen syöttämääsi sähköpostiosoitteeseen.

Viimeistele yritystiedot

Kun olet saanut sähköpostiisi tiedot yrityksesi hyväksymisestä Supporttiin, voit kirjautua Supportti-yrittäjän Hallintapaneeliin osoitteessa https://supportti.fi/riihimaki/yritys-hallintapaneeli/, jossa pääset viimeistelemään yrityksesi tiedot sekä myöhemmässä vaiheessa luomaan tuotteesi.

Aloita tietojen viimeistely klikkaamalla Hallintapanelin vasemman laidan valikossa olevaa Asetukset-otsikkoa. Alakohdassa Yritys pääset lisäämään kauppiassivullesi bannerikuvan, joka näytetään Supportti-yritysnäkymässä. Bannerikuvan suositeltava vähimmäiskoko on 1920 pikseliä leveä tai korkea. Suositeltuja tiedostotyyppejä ovat JPG ja PNG. Bannerikuva voi olla esimerkiksi valokuva yrityksesi myymälästä tai jostakin tuotteesta. Älä lisää yrityksesi logoa bannerikuvaksi, sillä bannerikuva rajataan automaattisesti sopimaan erilaisiin verkkoselaimiin.

Bannerikuvan lisääminen tapahtuu klikkaamalla Banneri-tekstin vieressä olevaa harmaata kuvasymbolia, jolloin selaimeen aukeaa erillinen kuvavalitsin. Valitse välilehti Siirrä tiedostoja. Voit joko valita tiedoston tietokoneeltasi tai vetää ja pudottaa kuvatiedoston suoraan siirtoikkunan päälle.

Kun tiedosto on siirretty, sen esikatselu kuva tulee näkyville valitsimen Mediakirjasto-välilehdelle. Voit halutessasi siirtää kerralla useita kuvia, ja valita niistä sopivimman. Valitse lopuksi kuva, jolloin sen ympärille tulee siniset kehykset, ja klikkaa alareunassa olevaa nappia Valitse.

Kohtaan Yrityksen kuvaus voit kirjoittaa kuvauksen siitä, mitä yrityksesi tekee, ja millaisia tuotteita se mahdollisesti myy Supportti-palvelussa.

Asetussivun alareunassa olevassa kohdassa Näkyvyysasetukset voit mm. valita, haluatko näyttää yrityksesi osoitteen yrityssivullasi. Esimerkiksi jos olet kotona työskentelevä pienyrittäjä, jonka yritys toimii vain verkossa, saattaa osoitteen näyttäminen asiakkaille olla tarpeetonta.

Kun olet syöttänyt yrityksen perustiedot kuntoon, klikkaa sivun alareunassa olevaa nappia Tallenna.

Viimeistele sijaintitiedot

Hallintapaneelin asetusnäkymän alakohdassa Sijainti pääset viimeistelemään aiemmin rekisteröityessäsi syöttämäsi yrityksen sijaintitiedot. Supportiin on myöhemmin tulossa karttapalvelu, joten voit jo valmiiksi syöttää sen osoitteen karttaan. Tämä tapahtuu kirjoittamalla osoite kenttään Etsi sijainti. Valitse oikea sijainti näkyviin tulevasta listasta.

Viimeistele sijaintitietojen syöttäminen klikkaamalla sivun alareunassa olevaa nappia Tallenna.

Viimeistele omat ja yrityksesi käyttäjätiedot

Pääset muokkaamaan ja täydentämään Supportin kirjautumislomakkeella syöttämiäsi käyttäjäprofiili- ja yritystietojasi Hallintapaneelin profiilinäkymässä. Näkymään pääset myös klikkaamalla hallintapaneelin oikeassa yläreunassa olevaa pyöreää profiilikuvaketta.

Välilehdellä Käyttäjän profiili pääset tarvittaessa mm. vaihtamaan salasanasi. Halutessasi voit myös ladata Supporttiin profiilikuvasi. Tämä kuva ei näy palvelun muille käyttäjille eikä asiakkaille.

Välilehdellä Lisätiedot pääset muokkaamaan yrityksesi lisätietoja. Jos et aiemmin rastittanut haluavasi ryhtyä myymään lahjakortteja Supportissa, voit lisätä rastin tässä.

Vahvista käyttäjäprofiili- ja yritystietojen muutokset klikkaamalla lopuksi Tallenna.

Tee yrityksellesi sopimus Checkout-maksuvälityspalveluun (jos myyt Supportin kautta)

Jos liittyessäsi Supporttiin valitsit haluavasi ryhtyä myymään yrityksesi lahjakortteja Supportin verkkokaupassa, lähettää palvelun ylläpitäjä sähköpostiisi Checkout Finlandin maksuvälityspalvelun liittymislinkin. Linkki lähetetään 2 työpäivän kuluessa siitä, kun liityit Supporttiin.

Checkout on OP-ryhmän kotimainen maksuvälityspalvelu, jossa 0,55 € tapahtumakohtainen myyntikomissio peritään vain toteutuneista kaupoista. Pelkkä liittyminen ja mukanaolo palvelussa ei siis maksa yrityksellesi mitään.

Kun klikkaat sähköpostiisi tulevaa Checkoutin liittymislinkkiä, sinut ohjataan palvelun kirjatumistietoihin, jossa sinun tulee syöttää yrityksesi tiedot, jotka Checkoutin asiakaspalvelu myöhemmin vahvistaa.

Checkoutin kauppiaspalvelun puitesopimuksen allekirjoittaa kaupparekisteriin merkitty yrityksesi nimenkirjoittaja. Voit tehdä Checkoutin kauppiassopimuksen, vaikka sinulla ei olisi nimenkirjoitusoikeutta. Kun olet täyttänyt sopimuksen allekirjoitusvalmiiksi, lähettää Checkout sähköpostiisi linkin, jonka kautta pääset joko allekirjoittamaan sopimuksen itse sähköisen tunnistautumisen avulla, tai voit välittää sähköpostin edelleen yrityksesi nimenkirjoittajalle. Jos yrityksesi säännöt vaativat useampaa nimenkirjoittajaa sopimusten tekemisiin, voit lähettää allekirjoituslinkin kaikille nimenkirjoittajille.

Kun kaikki nimenkirjoittajat ovat allekirjoittaneet sopimuksen, saat Checkoutilta vahvistusviestin ”Puitesopimus OP Kauppiaspalveluista on nyt allekirjoitettu ja suljettu.” Tämän jälkeen Checkout aktivoi kauppiastilin käyttöön tai lähettää tarvittaessa sähköpostitse lisäkysymyksiä ennen aktivointia.

Lisää tuotteita Supportti-sivullesi

Tuotteiden lisääminen tapahtuu Hallintapaneelissa valitsemalla vasemman reunan valikosta Tuotteet ja klikkaamalla näkymän oikeassa ylälaidassa nappia Lisää Uusi.

Tuote voi olla mikä tahansa lahjakortilla lunastettava tuote / palvelu tai vaikka kannatusmaksu.

Oikealla puolella olevaan tuotekuva-ikkunaan voit lisätä tuotetta kuvaavan kuvan. Kuvan lisääminen on kerrottu kohdassa Viimeistele kauppasi yritystiedot.

Hinta-kenttään syötä tuotteen hinta arvonlisäveron kanssa. Tuotteen veroluokan voit valita sivun alareunassa Vero-valikon valikosta Veroluokka. Mikäli yrityksesi ei ole arvonlisäverovelvollinen, voit valita valikosta Veron tila Ei veroa. Jos ei-arvonlisäverovelvollinen yritys toimittaa tuotteen postitse, valitse Vain postikulut.

Kenttään Lyhyt kuvaus voit kirjoittaa tuotetta kuvaavan lyhyen esittelyn, joka näkyy Supportin tuotesivun yläosassa. Kohtaan Kuvaus voit kirjoittaa pidemmän kuvauksen, joka näkyy tuotesivun alalaidassa. Tähän on hyvä kirjoittaa myös ohjeet tuotteen käytöstä (esimerkiksi lahjakortin lunastaminen) sekä lahjakortin voimassaoloaika.

Kenttään Nimi kannattaa kirjoittaa lahjakorttia mahdollisimman hyvin kuvaileva nimi. Nimi näkyy asiakkaalle lähetettävässä sähköpostissa, jonka avulla asiakas lunastaa tuotteen / palvelun tai fyysisen lahjakortin.

Kun olet syöttänyt tuotteen tiedot kuntoon, klikkaa sivun alareunassa olevaa nappia Tallenna. Voit myös tallentaa tuotteen vedoksena, jolloin se ei tule näkyville yrityssivullesi, ja voit jatkaa sen viimeistelyä myöhemmin. Jos haluat tallentaa tuotteen keskeneräisenä, klikkaa Tallenna Vedos.

Tallennettuasi tuotteen tai vedoksen kerran, pääset esikatselemaan lahjakorttia Supportin kauppanäkymässä. Esikatseluun pääset tuotteen muokkausnäkymän yläreunassa olevaa silmäsymbolia klikkaamalla.

Hallinnoi ja muokkaa syöttämiäsi tuotteita

Supportti-kauppaasi syöttämiäsi tuotteita pääset hallinnoimaan ja muokkaamaan Hallintapaneelin tuotenäkymässä. Se näyttää kaikki tuotteesi listana, jossa näet mm. kunkin tuotteen hinnan ja tuotteen tilan. Näkymän oikeassa reunassa olevien neliösymbolien kautta pääset mm. pikamuokkaamaan ja esikatselemaan tuotetta sekä kopioimaan, poistamaan ja arkistoimaan tuotteen.

Näin hallitset tilauksia Supportin verkkokaupassa

Hallinnoi verkkokaupassa tehtyjä tilauksia

Hallintapaneelin tilausnäkymässä pääset katselemaan ostettuja lahjakortteja. Tilauksia ei tarvitse käsitellä erikseen, sillä kun tilaus on tehty onnistuneesti, lähettää Supportti sähköpostitse tiedon tilauksesta sekä asiakkaalle että myyjälle. Myyjän viesti tulee hallintapaneelin asetuksissa antamaasi yrityksen sähköpostiosoitteeseen. Oletuksena asiakkaan saama sähköposti-kuitti tilausnumeroineen on varsinainen lahjakortti, mutta kauppias voi halutessaan itse päättää ollako yhteydessä asiakkaaseen, lähettää oman fyysisen lahjakortin tai pyytää asiakasta noutamaan lahjakortin.

Tilausrivillä asiakkaana näkyy Guest, koska asiakkaan ei tarvitse tilausta tehdessään rekisteröityä Supporttiin. Pääset hallinnoimaan tilausta ja katsomaan asiakkaan tietoja klikkaamalla tilausrivin alussa olevaa tilauksen numeroa (esim. #385).